Marketing Mix Analysis in Buying Halal Beauty Products in Bogor City

Authors

  • Muhammad Salman Al Farisi STEBIS Bina Mandiri, Bogor, Indonesia
  • Sawqi Saad El Hasan STEBIS Bina Mandiri, Bogor, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.51805/ijsbm.v2i1.114

Keywords:

Marketing Mix, Purchase Decision, Halal Beauty Products

Abstract

The purpose of this study was to analysis the effect of product, price, promotion, and location on product purchasing decisions Halal Beauty Product in Bogor. This type of research is descriptive using a quantitative approach. In this study, the population used were customers/members of the Halal Beauty Product in Bogor, totaling 147 customers and a sample of 100 respondents, using purposive sampling. From the data of multiple linear regression analysis which has a coefficient of determination (Adjusted R Square) of 0.406, which means that the marketing mix has an effect on purchasing decisions of 40.6%, while the remaining 60.4% is influenced by other variables. Furthermore, hypothesis testing was carried out using the F test and t test where the F count was 39.798 with a significance value of 0.000 which was smaller than the significance level of = 0.05. Then the hypothesis is accepted, it is proven that there is a significant influence between the service marketing mix variables consisting of product (X1), price (X2), promotion (X3), location (X4), on purchasing decisions (Y). Meanwhile, based on the t-test, the most dominant variable influencing purchasing decisions is price with the largest regression coefficient value of 0.216 compared to other independent variables.

References

Al Farisi, M. S. (2020). Preferensi Masyarakat Terhadap Pembelian Produk Makanan Halal Di Dusun Mlangi Yogyakarta. Jurnal Manajemen Bisnis Dan Keuangan, 1(2), 60-75.

Andri, S., & Sanjaya, S. (2016). Pengaruh Brand Image dan Kualitas Pelayanan terhadap Loyalitas Pelanggan, Jasa Bisnis, Transportasi (Kasus Po. medan Jaya Perwakilan Pekanbaru). Riau University.

Aribowo, F., & Tombilayuk, A. (2021). Pengaruh Laba Bersih dan Komponen Arus Kas Terhadap Harga Saham pada Perusahaan Sektor Infrastruktur, Utilitas, dan Transportas yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia Periode 2017-2019. Prima Ekonomika, 11(2), 60–81.

Astuti, F. K., Suroto, K. S., & Santoso, E. P. (2019). Analisis Bauran Pemasaran Terhadap Perilaku Konsumen Daging Sapi Dan Implikasi Strategi Pemasaran Di Hypermart Kota Malang. Buana Sains, 19(1), 25–36.

Estefany, N. V., Latifah, F. N., & others. (2022). Penerapan Strategi Pemasaran Syariah UMKM Kampung Pia Untuk Meningkatkan Pendapatan Masyarakat. Syarikat: Jurnal Rumpun Ekonomi Syariah, 5(1), 181–195.

Fitriyani, A. (2020). Pengaruh Promosi, Kualitas Produk dan Kualitas Pelayanan Terhadap Loyalitas Anggota di KSPPS Fastabiq Khoiro Ummah Cabang Kudus. IAIN KUDUS.

Handoko, H. (2015). Manajemen dan Operasi. Yogyakarta: BPFE.

Hidayat, T. (2020). Analisis pengaruh produk, harga, promosi dan lokasi terhadap keputusan pembelian. Jurnal Ilmu Manajemen, 17(2), 109–119.

Mayarani, C., Santoso, R. E., & Handayani, S. R. (2019). Perancangan Desain Permukaan pada Material Denim untuk Produk Jaket Remaja. Corak: Jurnal Seni Kriya, 8(2), 179–188.

Satyarini, R. (2016). Strategi diferensiasi sebagai alat untuk memenangkan persaingan pada industri kreatif di bandung. Bina Ekonomi, 20(1), 47–56.

Siregar, M. Y., & Winita, W. (2017). Faktor-faktor yang mempengaruhi volume penjualan sparepart pada PT. calispo multi utama Medan. Jurnal Akuntansi Dan Bisnis: Jurnal Program Studi Akuntansi, 3(1).

Susanto, O. E. D., Natalia, M., & Siaputra, H. (2016). Pengaruh Bauran Pemasaran (Produk, Harga, Lokasi, Dan Promosi) Terhadap Minat Beli Konsumen Pada Hotel Budget Di Kawasan Surabaya Pusat. Jurnal Hospitality Dan Manajemen Jasa, 4(2), 93–108.

Sutito, R. (2021). Pengaruh Experential Marketing Dan Corporate Image Terhadap Customer Loyalty Dengan Customer Satisfaction Sebagai Variabel Intervening (Studi pada pengguna jasa PO Efisiensi Kabupaten Kebumen). Universitas Putra Bangsa.

Zahrah, A., Mandey, S. L., & Mangantar, M. (2021). Analisis Marketing Mix Terhadap Volume Penjualan Pada UMKM RM. Solideo Kawasan Bahu Mall Manado. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 9(4), 216–226

Downloads

Published

2023-03-15