The Effect of Halal Label and Product Quality of Purchase Decisions Halal Cosmetic Product Ms Glow

Authors

  • Alvia Prihatini
  • Muhammad Salman Al Farisi STEBIS Bina Mandiri
  • Novingky Ferdinand STEBIS Bina Mandiri

DOI:

https://doi.org/10.51805/ijsbm.v2i2.179

Keywords:

Halal Label, Product Quality, Purchase Decision

Abstract

The purpose of this study was to find out determine the effect of halal labeling on purchasing decisions at Ms Glow Jonggol and to determine the effect of Ms Glow product quality on purchasing decisions at Ms Glow Jonggol, then to determine the effect of halal labeling and Ms Glow product quality on purchasing decisions at Ms Glow Jonggol. This type of research is quantitative with a descriptive approach. The population of this study were Ms Glow Jonggol consumers. The sample in this study amounted to 71 respondents. The sampling technique used purposive sampling method. Data collection using questionnaires and data processing techniques used are multiple linear regression processed using SPSS version 22. The results showed that Halal label has a partial effect on purchasing decisions at Ms Glow Jonggol, this can be seen from the value of t count> t table (3.205> 1.667) and sig < 5% (0.002 < 0.05. Product quality has a partial effect on purchasing decisions at Ms Glow Jonggol, this can be seen from the value of t count> t table (5.783> 1.667) and sig < 5% (0.000 < 0.05). Halal labeling and product quality simultaneously affect purchasing decisions at Ms Glow Jonggol, this can be seen from the value of F count 51.050> F table 3.13 and sig < 5% (0.000 < 0.05).

References

Al Farisi, M. S., & El Hasan, S. S. (2023). Marketing Mix Analysis in Buying Halal Beauty Products in Bogor City. International Journal of Sharia Business Management, 2(1), 9-15.

Amilia, S. (2017). Pengaruh Citra Merek, Harga, Dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Handphone Merek Xiaomi Di Kota Langsa. Jurnal Manajemen Dan Keuangan, 6(1), 660–669.

Arifin, S., Al Farisi, M. S., & Herawati, E. (2022). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Preferensi Masyarakat Terhadap Pegadaian Syariah. Jurnal Neraca Peradaban, 2(1), 1-8

Cahyono, E. (2018). Pengaruh Citra Merek, Harga Dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian HP Merek Oppo Di Sleman Daerah Istimewa Yogyakarta. Jurnal Bisnis, Manajemen, Dan Akuntansi, 5(1), 61–75.

Dari, W. (2020). Prosedur Penjualan Asuransi Pada Pt. Asuransi Jiwasraya (Persero) Prabumulih. Politeknik Negeri Sriwijaya.

Dessyana, C. J. (2013). Store Atmosphere Pengaruhnya Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Di Texas Chicken Multimart II Manado. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 1(3).

Fauzi, R. U. A., Kadi, D. C. A., Utomo, R. C., Dewi, L., & Muhtar, S. R. (2020). Branding Dan Product Inovation Pada Usaha Mikro Kecil Menengah Krupuk Bawang Desa Mrahu Kartoharjo Magetan. Madaniya, 1(1), 44–52.

Fattah, H., Riodini, I., Hasibuan, S. W., Rahmanto, D. N. A., Layli, M., Holle, M. H., ... & Marzuki, S. N. (2022). Fintech dalam Keuangan Islam: Teori dan Praktik. Publica Indonesia Utama.

Fitrah, M., & Others. (2018). Metodologi Penelitian: Penelitian Kualitatif, Tindakan Kelas & Studi Kasus. CV Jejak (Jejak Publisher).

Ghozali. (2018). Plikasi Analisis Multivariate Dengan Program IBM SPSS 25 Edisi 9 (Cetakan Ke). 17Badan Penerbit Universitas Diponegoro. Semarang.

Ghozali, & Imam. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program IBM SPSS 25. Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Gunarso, G. H. (2019). Persamaan Dan Perbedaan Perilaku Konsumen Dalam Ekonomi Konvensional Dan Hukum Ekonomi Islam.

Harahap, M. G., Tarmizi, R., Sholihah, N. A., Adhianata, H., Maulidizen, A., Sirojudin, H. A., ... & Supriati, R. (2023). Industri Halal di Indonesia. Sada Kurnia Pustaka.

Halim, N. R., & Iskandar, D. A. (2019). Pengaruh Kualitas Produk, Harga Dan Persaingan Terhadap Minat Beli. Jurnal Riset Manajemen Dan Bisnis (JRMB) Fakultas Ekonomi UNIAT, 4(3), 415–424.

Herudiansyah, G., Candera, M., & Pahlevi, R. (2019). Penyuluhan Pentingnya Label Pada Kemasan Produk Dan Pajak Pada Usaha Kecil Menengah (UKM) Desa Tebedak II Kecamatan Payaraman Ogan Ilir. Suluh Abdi, 1(2).

Hidayatullah, S., Alvianna, S., & Estikowati. (2023). Metodologi Penelitian Pariwisata.

Hilary, D., & Wibowo, I. (2021). Pengaruh Kualitas Bahan Baku Dan Proses Produksi Terhadap Kualitas Produk Pt. Menjangan Sakti. Jurnal Manajemen Bisnis Krisnadwipayana, 9(1), 19–26.

Ibrahim, M., & Thawil, S. M. (2019). Pengaruh Kualitas Produk Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen. Jurnal Riset Manajemen Dan Bisnis (JRMB) Fakultas Ekonomi UNIAT, 4(1), 175–182.

Islam, E. K. D. (2022). Perilaku Konsumen Dalam Persepektif Ekonomi Islam Dan Konvesional. Perilaku Konsumen Edisi 1, 55.

Jaya, I. M. L. M. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif Dan Kualitatif: Teori, Penerapan, Dan Riset Nyata. Anak Hebat Indonesia.

Krisdianto, K., & Others. (2020). Pengaruh Produk, Harga, Distribusi, Dan Promosi Terhadap Volume Penjualan Pada PT. Sari Jaya Kharisma Abadi Di Jombang. JAMIN: Jurnal Aplikasi Manajemen Dan Inovasi Bisnis, 3(1), 59–73.

Krisnawati, W. (2021). Pelatihan Personal Branding Dan Product Branding Pada Karang Taruna Dalam Meningkatkan Pemasaran Serta Penjualan Produk UMKM Desa Klangonan Gresik Gresik. Dedikasimu: Journal Of Community Service, 3(3), 961–969.

Lesnida, L. (2021). Penggunaan Kosmetik Berbahaya Dalam Persfektif Hukum Islam. Al-Fikru: Jurnal Ilmiah, 15(1), 53–64.

Malonda, E. K., Massie, J. D. D., & Gunawan, E. (2021). Pengaruh Harga Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Keputusan Pembelian Geprek Bensu Di Kota Manado Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 9(4), 1198–1207.

Miati, I. (2020). Pengaruh Citra Merek (Brand Image) Terhadap Keputusan Pembelian Kerudung Deenay (Studi Pada Konsumen Gea Fashion Banjar). Abiwara: Jurnal Vokasi Administrasi Bisnis, 1(2), 71–83.

Nurakhmawati, R., Purnamawati, A., & Fahmi, I. (2022). Pengaruh Kualitas Pelayanan E-Commerce Shopee Terhadap Kepuasan Pelanggan Melalui Keputusan Pembelian. Coopetition: Jurnal Ilmiah Manajemen, 13(2), 191–204.

Oktaviani, F., & Rustandi, D. (2018). Implementasi Digital Marketing Dalam Membangun Brand Awareness. Profesi Humas, 3(1), 1–20.

Putra, P. P. (N.D.). Kehalalan Produk Makanan, Kosmetik Dan Obat-Obatan. Wawasan Ilmu.

Putri, E. A. (2021). Kewenangan MUI Pasca Terbitnya PP No. 31 Tahun 2019 Tentang Peraturan Pelaksanaan UU No. 33 Tahun 2014 Tentang Jaminan Produk Halal. Krtha Bhayangkara, 15(2), 333–350.

Putri, S. H. (2022). Pengaruh Brand Image Terhadap Keputusan Pembelian Produk Skincare Ms Glow (Studi Kasus Mahasiswa Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Di Universitas Islam Riau). Universitas Islam Riau.

Ramdhan, M., & Others. (2021). Metode Penelitian. Cipta Media Nusantara.

Rifqi Suprapto, S. P., Azizi, M. Z. W., & Others. (2020). Buku Ajar Manajemen Pemasaran. Myria Publisher.

Rukajat, A. (2018). Pendekatan Penelitian Kuantitatif: Quantitative Research Approach. Deepublish.

Sari, D. I. (2018). Perlindungan Hukum Atas Label Halal Produk Pangan Menurut Undang-Undang. Repertorium: Jurnal Ilmiah Hukum Kenotariatan, 7(1), 1–14.

Sitanggang, F. A., & Sitanggang, P. A. (2021). Buku Ajar Perilaku Konsumen. Penerbit NEM.

Sugiyono. (2020). “Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D.” Bandung: Alfabeta, 2020.

Utarinda, D., Haryadi, R. N., Al Farisi, M. S., Nurjaya, N., & Sunarsi, D. (2022). Perencanaan Bisnis dan Analisis Pembibitan Kedelai di Purwakarta (Studi Kasus Pelaku Usaha Kedelai). Jurnal Ilmiah Feasible (JIF), 4(1), 80-85.

Wijaya, H., & Others. (2020). Analisis Data Kualitatif Teori Konsep Dalam Penelitian Pendidikan. Sekolah Tinggi Theologia Jaffray.

Downloads

Published

2024-02-23