Shopee Affiliate Marketing in Islamic Business Ethics Perspective

Authors

  • Adilah Salma STIS Al Wafa, Bogor, Indonesia
  • Shely Intan Agvela STIS Al Wafa, Bogor, Indonesia
  • Muhibban STIS Al Wafa, Bogor, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.51805/ijsbm.v3i1.188

Keywords:

Islamic Business Ethics, Shopee Affiliate, Marketing Model

Abstract

This journal aims to find out how the shopee affiliate marketing model according to the perspective of Islamic business ethics. The method used is a normative perspective approach that focuses based on certain norms, moral values, or ethical standards. The results that have been obtained from this are that shopee affiliates have applied the principles of Islamic business ethics. From this shopee affiliate program, there are many positive influences on the community to continue to develop business through the shopee marketplace.

References

Abdurrahman, A. (2017). Prinsip-Prinsip Praktik Bisnis Dalam Islam Bagi Pelaku Usaha Muslim. Jurnal Hukum IUS QUIA IUSTUM, 24(3), 448–466. https://doi.org/10.20885/iustum.vol24.iss3.art6

Amalia, N. (2023). Praktik Kerjasama Influencer Terhadap Fitur Shopee Affiliate Program Menurut Hukum Ekonomi Syariah. 3.

Andriyanti, E., & Farida, S. N. (2022). Pengaruh Viral Marketing Shopee Affiliate, Kualitas Produk, Dan Harga Terhadap Minat Beli Konsumen Shopee Indonesia (Studi Pada Generasi Z Pengguna Tiktok Di Sidoarjo). Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Bisnis Universitas Multi Data Palembang, 11(2), 228–241.

Berliana, N. (2021). Pemasaran Online. Dasar-Dasar Ilmu Politik, 17–39.

Devi, N. T., & Satwika, Y. W. (2022). Studi Fenomenologi: Dampak Aplikasi Tiktok Terhadap Remaja Akhir Shopee Affiliates. Character: Jurnal Penelitian Psikologi, 09(06), 209–220.

Erfiana, W., & Purnamasari, D. (2023). Strategi Content Marketing Influencer Melalui Shopee Affiliate Program Pada Instagram. Jurnal Ilmiah Komunikasi Makna, 11(2), 30. https://doi.org/10.30659/jikm.v11i2.28261

Fathoni, M. A. (2018). Konsep Pemasaran Dalam Perspektif Hukum Islam. Jurisdictie, 9(1), 128. https://doi.org/10.18860/j.v9i1.5135

Hanif, M. (2023). Cara Mudah Dapat Cuan dengan Shopee Affiliate. 7 April. https://mw.ub.ac.id/cara-mudah-dapat-cuan-dengan-shopee-affiliate/

Hartono, J. (2016). Etika Pemasaran Dalam Islam. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau, 23–24. http://repository.uin-suska.ac.id/id/eprint/2724

Hidayati, T. N. (2022). Tinjauan Hukum Islam Terhadap Sistem Komisi Dalam Program Shopee Affiliate. 8.5.2017, 2003–2005.

Kristiyono, Y. R. (2022). Pengaruh Website Quality, Kesadaran Fashion, Perceived Product Quality, Dan Program Shopee Affiliates Terhadap Peningkatan Pembelian Impulsif Pada Pengguna E-Commerce Shopee. Jurakunman (Jurnal Akuntansi Dan Manajemen), 15(2), 196. https://doi.org/10.48042/jurakunman.v15i2.145

Muhibban. (2023). Hak dan Kewajiban Difabel dalam Islam ( Studi Kesetaraan Sosial dalam Pendidikan dan Muamalah ). Jurnal of DisabilityStudies and Research (JDSR), 2(1), 1–11. https://e-journal.lp2m.uinjambi.ac.id/ojp/index.php/jdsr/article/view/1680/861

Nurdiansyah, R., Al Farisi, M. S., Susetyo, A. B., & Kusbiantoro, S. (2021). Pelaksanaan Akad Baibitsaman Ajil Dalam Tinjauan Hukum Islam (Study Kasus Bmt Sidogiri). Jurnal Tabarru': Islamic Banking and Finance, 4(2), 327-334.

Munir, M. M. (2022). Islamic Finance For gen Z. https://books.google.co.id/books?id=a9bUEAAAQBAJ&lpg=PR7&ots=gso8Na2dmN&lr&hl=id&pg=PA1#v=onepage&q&f=false

Nawatmi, S. (2010). Etika Bisnis dalam Perspektif Islam [Business Ethics in Islamic Perspective]. Iqtishodiyah : Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam, 9(1), 50–59.

Norzadewi. (n.d.). Bisnis dalam Perspektif Islam. 33–46.

Nugraha, D. (2023). Cara Mencairkan Komisi Shopee Affiliate dengan Mudah. 9 November. https://www.paper.id/blog/tips-dan-nasihat-umkm/cara-mencairkan-komisi-shopee-affiliate/

Nurhidayati, A. (n.d.). Pola Komunikasi Affiliator Program Shopee Affiliate di Media Sosial.

Nurjannah, S. (2023). Cara Kerja Shopee Affiliate Program Agar Raih Jutaan Rupiah. 12 Juli. https://evermos.com/home/panduan/affiliate/shopee/7-cara-kerja-shopee-affiliate-program-nambah-uang-buat-belanja/

Rahman, F. (2022). Praktik Affiliate Marketing pada Platform E-commerce dalam Tinjauan Hukum Ekonomi Syariah. Istidlal: Jurnal Ekonomi Dan Hukum Islam, 6(1), 24–37. https://doi.org/10.35316/istidlal.v6i1.407

Renata, D. A. (2023). Penerapan Etika Bisnis Islam dan Dampaknya Terhadap Kemajuan Bisnis Skincare Brand Sheriz pada Marketplace Tiktokshop dengan sistem Affiliate. 2(1), 19–27.

Riadi, M. (2019). Pengertian dan Prinsip Etika Profesi. Februari 28. https://www.kajianpustaka.com/2019/02/pengertian-dan-prinsip-etika-profesi.html

Setyo, R. (2023). Begini Cara Menghitung Komisi dengan Atribusi Terbaru di Program Shopee Affiliate. 15 Mei. https://accesstrade.co.id/blogs/affiliate-marketing/cara-menghitung-komisi-program-shopee-affiliate-jangan-sampai-ada-yang-hilang

Tim Humas Universitas Islam An Nur Lampung. (2022). Pengertian Etika Bisnis Islam, Dasar, Prinsip dan Tanggung Jawab Sosial Bisnis. 4 Desember. https://an-nur.ac.id/pengertian-etika-bisnis-islam-dasar-prinsip-dan-tanggung-jawab-sosial-bisnis/

Tim Islamic Economic & Business. Law. Education. (2021). Prinsip & Etika Bisnis Islam I. Buku Ajar Prinsip & Etika Bisnis Islam : Berbisnis Sesuai Panduan Syariah, 13.

Tim Kumparan. (2023). Pengertian Etika Bisnis Islam, Prinsip, Tujuan, dan Manfaatnya. 1 Maret. https://kumparan.com/berita-bisnis/pengertian-etika-bisnis-islam-prinsip-tujuan-dan-manfaatnya-1zv92FzlaO7

Tim Shopee. (n.d.). Sistem pembayaran Komisi dan Bonus di Shopee Affiliate Program. https://help.shopee.co.id/portal/article/72049-

Wijayanti, R. A. F. D. (n.d.). Keabsahan Perjanjian Dalam Program Shopee Affiliate. 193, 4246–4259.

Yanti, I., Nasution, M. I. P., & Sundari, S. S. A. (2023). Peran Shopee Affiliate Terhadap Peluang Kerja. Jurnal Ekonomi Manajemen Dan Bisnis (JEMB), 1(1), 23–26. https://doi.org/10.47233/jemb.v1i1.449

Zulfa, L., & Hidayati, R. (2018). Analisis Pengaruh Persepsi Risiko, Kualitas Situs Web, Dan Kepercayaan Konsumen Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen E-Commerce Shopee Di Kota Semarang. Diponegoro Journal of Management, 7(3), 1–11. http://ejournal-s1.undip.ac.id/index.php/dbr

Downloads

Published

2024-03-06